Onderwijs
Leerstofaanbod
We bieden op onze school, weliswaar op een aangepaste wijze, dezelfde leerstof aan als op de basisschool. Voor de meeste van onze leerlingen is de leerstof van de basisschool beperkt haalbaar. Ook weten we dat veel van onze leerlingen meer herhaling en inoefening nodig hebben dan leerlingen op de basisschool. Daarom gaan wij liever (waar mogelijk) wat langzamer en goed door de (essentiële) lesstof, dan dat wij aan het einde van een jaar alle boeken uit hebben. Een werkboek wordt ingezet voor inoefening/herhaling van het geleerde. De verwerking van de geleerde lesstof in het werkboek is voor ons ondergeschikt aan het halen van een lesdoel. Het kan dus voorkomen dat uw kind een werkboek mee naar huis krijgt waar nauwelijks in gewerkt is.
Kernvakken
Vooral in de ochtenden werken wij aan de kernvakken (rekenen, taal, spelling, technisch en begrijpend lezen). Hierbij werken wij volgens de principes van Expliciete Directe Instructie (EDI). Leerkracht doet het voor, daarna leerkracht en leerlingen samen, tot slot kan een leerling het zelf.
Thematisch onderwijs
In de middagen werken wij vooral thematisch. Tijdens het werken binnen een thema ervaren leerlingen dat ze bepaalde vaardigheden en kennis nodig hebben. Het geleerde wordt toegepast binnen een context. Op deze manier wordt leren betekenisvol en zijn leerlingen betrokken. Tijdens het werken binnen een thema ervaren de leerlingen ook of hun manier van aanpak de goede is. Of ze wel het beoogde resultaat halen (het resultaat dat ze zelf voor ogen hadden, maar ook de bedoelingen van de leerkracht). Een schriftelijk werkstuk maken vereist andere competenties dan een inzamelingsactie opzetten.
Voorbeeld
Binnen het thema “de winkel” zal je moeten rekenen, anders kun je niet goed betalen. Je zult moeten schrijven en lezen, anders kun je niet lezen wat er aangeboden wordt of een boodschappenbriefje maken. Maar ook moet je weten hoe een winkel eruit ziet, hoe het werkt (b.v. waarom staat de melk in de koeling?, wat heb ik nodig om een winkel te zijn?, enz.). Tijdens het thema “goede doelen” zal je moeten weten wat goede doelen zijn, waarom ze er zijn, wat zijn de verschillen, hoe zet je inzamelingsactie op, wat heb je nodig, hoe maak ik het duidelijk naar mijn omgeving. Om deze kennis en vaardigheden op te doen en te leren, moet je dus leren lezen en rekenen. Om een brief foutloos te schrijven zal je de spellingsregels moeten kennen of kunnen opzoeken.
SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS)
PBS is een manier waarop wij omgaan met gedrag. Iedereen leert wat gewenst gedrag is en hoe je dit moet doen. Dit doen we, zodat Het Kompas een fijne en veilige school is voor iedereen, iedereen goed kan leren en graag naar school komt.
Op SBO Het Kompas gelden deze 3 PBS waarden:
- Respect is dat je goed (vriendelijk en beleefd) met elkaar om moet gaan. Je moet respect hebben voor een ander. Accepteer de ander zoals hij/zij is, doet, denkt en voelt.
- Veiligheid betekent dat je je fijn voelt, tevreden en ontspannen bent. Iedereen moet zich veilig voelen en veilig zijn op Het Kompas.
- Verantwoordelijk zijn is het maken van eigen keuzes, jij zorgt er zelf voor dat het goed gaat. Jij kiest wat jij doet en hoe je het doet. Deze waarden worden vertaald naar concrete gedragsverwachtingen voor alle ruimtes en alle personen in de school.
Klik hier voor de volledige PBS informatiefolder.
Burgerschapsonderwijs en digitale geletterdheid
We vinden het belangrijk dat onze leerlingen niet alleen schoolse vaardigheden ontwikkelen, maar ook dat ze zich bewust zijn van hun rol als burger in de samenleving. Daarom integreren we actief burgerschap en digitale geletterdheid in ons onderwijs. Leerlingen leren over democratische waarden, respect voor diversiteit, sociale verantwoordelijkheid en actief burgerschap. Daarnaast worden ze bekend gemaakt met digitale ethiek, online veiligheid en het belang van kritisch denken en zorgvuldig handelen in een digitale wereld.
Op het Kompas gebruiken wij voor een aantal vakken methodes en voor een aantal vakken een eigen ontwikkelde werkwijze.
Vak
|
Methode/werkwijze
|
Leerjaar
|
Alle ontw. gebieden |
Kleuterrevolutie (doelgericht werken binnen thema's) |
1-2 |
Taal |
SLO leerlijnen binnen thematisch werken |
1 t/m 8 |
Technisch lezen |
Beginnende geletterdheid
Lijn 3
Flits
|
1-2
3
4 t/m 8
|
Begrijpend lezen |
Nieuwsbegrip/close reading |
4 t/m 8 |
Spelling |
Staal2 spelling |
3 t/m 8 |
Rekenen |
Beginnende gecijferdheid
Wereld in getallen 5
|
1-2
3 t/m 8
|
Schrijven |
Pennenstreken (blokletters) |
3 t/m 8 |
Wereld-oriëntatie (incl Engels) |
SLO leerlijnen binnen het thema m.b.v. bronnenboeken en internet |
1 t/m 8 |
Culturele vorming (o.a. muziek, handvaardigheid, tekenen) |
Bronnenboeken en internet
Laat maar zien
Eigenwijs digitaal (i.s.m. vakdocent muziek)
|
1 t/m 8 |
Soc. emotionele ontwikkeling
Burgerschapsvorming
Digitale geletterdheid
|
Vreedzaam
Positive Behavior Support (PBS)
Thematisch werken
|
1 t/m 8 |
Levensbeschouwing |
Vreedzaam |
1 t/m 8 |
Bewegingsonderwijs |
Basislessen bewegingsonderwijs (vakleerkrachten gym)
|
1 t/m 8 |
Verkeer |
Veilig verkeer Nederland |
6-7--8
Gr 7 doet verkeersexamen
|