Onderwijskwaliteit
Inleiding
Voor de meest actuele informatie over onderwijskwaliteit, verwijzen wij u graag naar "scholen op de kaart"
Wij hebben onze goed doordachte werkwijze beschreven in onze schoolambitie en bijhorende jaar- en schoolplannen. Meerdere keren per schooljaar meten wij of we onze doelen behalen en of ons aanbod nog voldoende aansluit bij wat onze leerlingen nodig hebben. We volgen ook nauwgezet het welbevinden van onze leerlingen. Lekker in je vel zitten is een voorwaarde om tot leren te komen.
Algemene uitgangspunten
'Gewoon waar het kan, speciaal waar het nodig en mogelijk is'
Onderwijs is onze kerntaak. Op SBO Het Kompas staat ons onderwijsprogramma in het teken van het voorbereiden van onze leerlingen op een actieve en betrokken rol in de maatschappij. We leggen hierbij de nadruk op betekenisvol leren binnen een thematische context, digitale geletterdheid en burgerschapsonderwijs, terwijl we ook de essentiële kennis en vaardigheden binnen de kernvakken op een gestructureerde manier aanbieden. Het onderwijs richt zich op de emotionele en de verstandelijke ontwikkeling, op het ontwikkelen van creativiteit, op het verwerven van noodzakelijke kennis en op het ontwikkelen van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.
Onderwijskundige uitgangspunten
In ons werken staan betrokkenheid en betekenis voor kinderen centraal. Waar mogelijk en passend bieden we onderwijs aan binnen context tijdens thematisch werken. Het betreft hier vooral ervaringsdoelen en het inoefenen van eerder aangeleerde vaardigheden binnen een sociaalculturele praktijk. Wij vinden dat goed onderwijs niet activiteitengericht, maar doelgericht moet zijn. Kinderen komen naar school om te leren.
Ontwikkeling en ondersteuning
Ondersteuning in de groep
De ondersteuning voor de leerlingen begint in de groep bij de eigen leerkracht van uw kind. De leerkracht stemt het onderwijs steeds af op de mogelijkheden van het kind en volgt de ontwikkeling van de leerling op de voet. Kindspecifieke aanpassingen, buiten het basisaanbod SBO, worden in het OPP opgenomen.
Wanneer de leerkracht constateert dat de ontwikkeling van de leerling op een bepaald gebied stagneert, stellen we hierop een specifieke aanpak vast. Deze aanpak past de leerkracht zelf in de groep toe. Als deze niet het gewenste resultaat oplevert, kunnen we besluiten speciale hulp in te roepen:
- A: Vakspecialisten sociaal-emotionele ontwikkeling, lezen, spelling, begrijpend lezen, taal en rekenen Bij specifieke problemen op één van deze gebieden kan de groepsleerkracht de betreffende vakspecialist vragen om hulp/advies.
- B: De Commissie van Begeleiding (CvB) In dit deel speelt de CvB een rol als ondersteuningsteam, dat met de aanwezige deskundigen meekijkt naar een oplossing. Bijvoorbeeld een nieuw plan van aanpak of het inschakelen van anderen. Het streven is om alle extra ondersteuning zoveel mogelijk in of bij de klas te geven. Het totale ondersteuningssysteem is voortdurend onderwerp van gesprek.
Ondersteuning op schoolniveau
Op schoolniveau coördineren de gedragswetenschapper en de IB’ers (intern begeleider) de ondersteuning voor de leerlingen. Samen vormen de zij de Commissie van Begeleiding. De Commissie beslist o.a. over de groepsplaatsing van uw kind op onze school, is betrokken bij de leerlingbesprekingen, doet voorstellen voor het geven van speciale hulp binnen de school of buiten de school en beoordeelt vanuit een continu begeleidingsproces in samenspraak met collega’s of:
- plaatsing op de school voor speciaal basisonderwijs noodzakelijk blijft,
- terugplaatsing op een reguliere basisschool mogelijk is (welke school hangt af van de mogelijkheden van de beoogde ontvangende basisschool),
- verwijzing naar een ander type speciaal onderwijs noodzakelijk is om de juiste hulp te kunnen bieden,
- plaatsing naar het voortgezet onderwijs verantwoord is en naar welk type.
Hier vindt u onze interne ondersteuningsstructuur.
School Ondersteunings Profiel (SOP)
Met dit schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.
Klik hier voor een samenvatting van ons SOP.
Rapport onderwijsinspectie
Ieder jaar kijkt de Inspectie van het Onderwijs of een school voldoende kwaliteit levert. Op basis van een risicoanalyse en eventueel nader onderzoek bepalen zij of de school voldoende presteert. De inspectie heeft op 13 juni 2024 een uitgebreid kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op onze school.
Eindoordeel: ‘We beoordelen de onderwijskwaliteit van SBO Het Kompas als voldoende. Zowel het onderwijsproces, de veiligheid als de sturing, kwaliteitszorg en ambitie zijn voldoende’.
Het laatste inspectierapport van Het Kompas kunt u lezen door op deze link te klikken.